(Augusti 2021) En eller flera av de fyra kolvarna i motorn visade sig ha rostat fast i cylinderloppet! 

Men genom att använda hävstångskraften i verktyget på bilden ovan och spruta in rostlösningsmedel så borde jag stegvis få loss cylindrarna. Motoroljan byttes mot överblivna "oljeslattar" på 4,5 liter! Motorkonstruktionen har gemensam olja för både motor och växellåda! Dessutom blev jag av med oanvänd olja som stått i flera år. Sedan 2020 kör vi en elbil, så är oljebyten är inte aktuella längre.

Startmotorn togs ur och prövades (OK). 

Så tänkte jag se om startmotorn kunde driva runt motorn. Startmotorn monterades åter och tändstiften skruvades ur för minsta möjliga motstånd.

Originalbatteriet såldes 1982 till Schöön och hans SAAB 96 på Vasabygget 1:4. Nu hade jag ett äldre batteri från en Ford Focus. Hundkojans originalbatteri hade pluspolen som jord, så jag kopplade batteriet över en startkabel, lade växeln i friläge och vred om startnyckeln.

Jodå, det lät som om startmotorn försökte vrida motorn, men svagheten i inkopplingen på startdrevet antydde att batteriet var svagt.

Nästa steg blir att köpa ett färskt batteri.

(november 2021) Nej, det var ingen mening med att köpa ett nytt batteri visade det sig senare!

Då vi med specialverktyget (Se bilden längst ner!) och 4:ans växel ilagd försökte vrida runt motorn, så gick det. Det var vårt intryck.

Men sedan vi tagit bort tändstiften och petat in en smal träpinne, så att den stötte emot kolven, så insåg vi att kolven i motorn rörde sig inte, trots att det kändes så med specialverktyget.

Den enda förklaringen vi kunde komma på att specialverktyget, trots allt, gick att vrida runt var att kopplingen slirade på Hundkojan.

(december 2022)... Luften gick ur mig att fortsätta! Nu står den fortfarande på samma domkraft, där jag försökte vrida runt motorn.

Visserligen har jag en tanke att mera brutalt (lossa topplocket, köra ner en träbit i ett cylinderlopp och slå med en slägga på träbiten) få runt cylindrarna i cylinderloppen samt att få bilen att rulla lätt igen.

Men inte just nu! Kanske till våren 2023.

Austin Mini 1000 Mark II 1968

En kontinuerlig redovisning över denna bils framtagning ur en lada efter nära 40 år.

Senaste uppgradering den 16 jan 2023.

Men först en återblick på de Hundkojor som jag ägt.

Min första bil, en begagnad Austin 1959, Mark I. Den köptes i juni 1963 i Centralgaraget i Malmö för 4.400 kronor. Den användes i ett år och byttes in mot nedanstående Hundkoja, som köptes ny av Scanauto i Malmö.

Min andra bil, en Austin 1964, Mark I. Den såldes kontant året efter till en bilfirma i Malmö. Min far hade ordnat med registreringsnumret på Länsstyrelsen i Malmö och jag blev senare erbjuden 1 000 kronor för numret av TetraPac i Lund.

Den tredje bilen, en Austin 1275 cc Cooper S. Importerades från Holland Park Hall i London i juni 1965. Både Sverige och England var då medlemmar av EFTA, som medförde att bilen var billigare att köpa i England än i Sverige. 

Användes till 1968 och såldes till en man från Lomma. Ovanstående bild är från juni 1967 och på Avenyn i Göteborg då min fästmö (nuvarande fru) och jag körde på semester till Norge, efter att ha besökt mina föräldrar i Vasabygget.

Ovanstående bild visar då bilen, den fjärde i ordningen, just levererad i juni 1968 från Holland Park Hall i London. Notera den engelska registreringsskylten!

Jämförelsebild den 5 augusti 2019, 51 år och några månader efter den översta bilden.


Men nu - till arbetet med renovering 

Den 25 juni 2019 då vi drog ut (bromsarna var fastrostade) bilen från ladan med hjälp av Ulf Vingren och hans traktor.

Ute med decenniers fågelträck på tak och motorhuv... (Vi har nog alltför stora ventilationshål på ladans gavlar!)

Den 5 augusti 2019. Dags att bogsera hem Kojan. Vi såg många hinder i vägen för att få upp Kojan med tröggående hjul på släpet, men det gick enklare än vi befarat.

Stolar och lite av inredningen utplockad.